Skrevet af Ture Wibrand 25 May 2018 - 7:29pm

Som du sikkert allerede ved, så har EU skærpet kravene til sikring af persondata pr. 25. maj 2018 med ikrafttrædelsen af EU persondataforordningen, i daglig tale også omtalt som GDPR.

Databehandleraftale er et krav med GDPR
Vi har tidligere omtalt hvordan APVKVIK lever op til den nye GDPR, men der skal mere til end blot IT-processer og sikkerhedsforanstaltninger, hvis man vil overholde GDPR. Det afgørende element er en såkaldt databehandleraftale (herefter “DPA” efter det engelske begreb “Data Processing Agreement”), der regulerer den databehandling APVKVIK foretager, hver gang du og din virksomheds medarbejdere bruger APVKVKIKs system til arbejdsmiljøledelse, logger ind i medarbejderportalen eller deltager i medarbejderundersøgelser.

I løbet af det sidste år har vi fået udarbejdet en APVKVIK-specifik DPA, som vi nu indbyder alle vores kunder til at underskrive. DPA’en er udarbejdet i tæt samarbejde med nogle af landets førende juridiske sikkerhedseksperter, og den er relateret helt specifikt til, hvordan APVKVIK servicen fungerer, samtidig med at den præciserer de forpligtelser, som vi hver især har i henhold til GDPR.

Vi har udbejdet en decideret DPA, som er enkel i sin opbygning og sprog og som beskriver, dokumenterer og understøtter den service, som vi leverer til jer. Rent juridisk og praktisk er den “business as usual”, og I kan fortsætte med at bruge APVKVIK, som I hele tiden har gjort det.

Ny databehandler aftale ligger klar til dig og din virksomhed
Det nye aftaledokument ligger klar på din APVKVIK konto, og der kommer også til at lande mere information i vores mere end 400 eksisterende kunders inbox.

Aftalen sendes til den email adresse, som vi har registeret i vores system som jeres faktura-email. Når emailen lander, bedes I videresende den til rette person, som så skal signere den digitalt, på vegne af jeres virksomhed.

Vi glæder os enormt over at have jer ombord som kunder i APVKVIK, og vi glæder os til fortsat at behandle og passe på jeres data. Nu også helt i tråd med GDPR.

Vi betragter det at opbevare kundedata lidt som når vi låner en bog af en ven - vi kunne ikke drømme om at bruge bogen til andet end dét den oprindeligt er beregnet til, vi passer på den undervejs, og vi leverer den selvfølgelig tilbage i samme stand som vi modtog den.

Har du spørgsmål til den nye databehandleraftale kontakt gerne dir. Sven Møller