Prøv gratis i 30 dage Opret konto Login
Lovens basiskrav til arbejdsmiljøarbejdet
Den nuværende arbejdsmiljølov blev vedtaget i 2017. Arbejdsmiljølovgivningen indeholder regler med krav til arbejdsmiljøet, der skal overholdes i virksomheder og på byggepladser. Målet er at gøre det sikkert og sundt for alle at gå på arbejde.
Reglerne i arbejdsmiljølovgivningen siger noget om målet for arbejdsmiljøindsatsen, men ikke noget om metoderne og midlerne til at opnå målet. Det er altså virksomhedens ledelses ansvar at vælge, hvad der skal gøres og gennemføres for at overholde arbejdsmiljølovgivningens regler.
Det er således virksomhedens ansvar at vælge, hvad der skal gøres og gennemføres, for at arbejdsmiljølovgivningens regler overholdes.
Arbejdstilsynet har beskrevet fem krav til virksomhedernes "egenindsats":
- Samarbejde om sikkerhed og sundhed i arbejdsmiljøorganisationen
- Oprettelse af en arbejdsmiljøorganisation (AMO)
- Gennemførsel af årlig Arbejdsmiljødrøftelse
- Udarbejdelse af Arbejdspladsvurdering (APV) minimum hvert 3. år
- Oplæring og instruktion af medarbejdere
- Arbejdspladsbrugsanvisninger for stoffer og materialer
- Gennemførelse af lovpligtige eftersyn

Vi har brugt APVKVIK gennem en længere periode, og de gør arbejdet med at gennemføre og vedligeholde vores APV nemt og effektivt. Systemet kan varmt anbefales.

Ganske enkelt genialt! I trivselsundersøgelsen får vi også bragt innovation til bordet, når vores medarbejdere til vores overraskelse foreslår tiltag der kan forbedre både vores produkter og processer.

APVKVIK hjalp mig på mindre end en uge med at udforme og gennemføre en arbejdspladsvurdering. Vi fik en glad smiley! Jeg kan varmt anbefale deres APVKVIK løsning til VVS branchen - det virker bare.